Retulp

Vier consultants van Solve Consulting Utrecht hebben zich in april 2021 beziggehouden met een project voor Retulp. Retulp is een ambitieuze organisatie met als doel de plastic soep bij de bron aan te pakken en het aantal plastic flesjes terug te dringen. Dit doet Retulp momenteel door het ontwerpen, produceren en verkopen van herbruikbare drinkflessen, waardoor de consument geen plastic wegwerpflessen meer hoeft te verspillen. Retulp wordt in winkels verkocht waaronder EkoPlaza en Bever Outdoor, maar de grootste klantengroep van Retulp zijn bedrijven die de flessen kopen voor hun werknemers. 

 

De afgelopen jaren heeft Retulp gefocust op het opbouwen van omzet om zo veel mogelijk impact te maken. Voor de komende vijf jaar is het doel van Retulp echter het ontwikkelen van markten en meerdere soorten producten; oftewel uitbreiding. Daarvoor was een volgende stap het ontwikkelen van een ‘Serious Game’ om meer bewustwording te creëren onder de spelers van dit spel over de problematiek en de oplossingen van de plasticsoep. Echter, voordat deze Serious Game ontwikkeld kan worden, was het belangrijk dat er een conceptversie komt en dat de doelgroep, stakeholders en valkuilen van het project duidelijk gedefinieerd worden. Solve Utrecht heeft hierin onderzocht hoe deze Serious Game een duurzame impact kan maken. 

 

Ter beantwoording van de onderzoeksvraag hebben de consultants zowel desk- als fieldresearch uitgevoerd. Bij deskresearch ging het om al bestaande data en bij fieldresearch zijn zowel kwalitatieve als kwantitatieve methodes gebruikt om een volledig beeld te schetsen.