Project 6° Network for Women
Project 6° Network for Women
In december 2024 startte het project voor ‘6° Network for Women’. Deze organisatie heeft als doel om een solide fundament te bieden aan gemarginaliseerde vrouwen in Nepal. Door hoogwaardige Nepalese producten in Nederland te verkopen, financiert de stichting trainingen waarmee vrouwen in Nepal succesvolle bedrijven kunnen opbouwen en leiden. Zo wordt gewerkt aan het verbeteren van hun levenskwaliteit en het bereiken van financiële onafhankelijkheid. Samen met partners en klanten wordt op die manier een duurzame brug geslagen tussen Nepal en Nederland.
6° Network for Women bestaat uit twee onderdelen. Onder de stichting valt de academie, waar alle activiteiten in Nepal plaatsvinden: van trainingen en ondernemersopleidingen voor vrouwen tot het maken van zeep en het ontwikkelen van een ecofarm. Het venture-deel is de sociale onderneming die zich richt op de commerciële kant, zoals het importeren en verkopen van de Nepalese producten in Nederland.
Het huidige systeem voor de verkoop en promotie van duurzame en fair trade-producten in Nederland is versnipperd en competitief. 6° Network for Women wil dit verbeteren door middel van een gedegen marktanalyse en een heldere strategie voor de introductie en groei van Nepalese kwaliteitsproducten in de Nederlandse markt. De centrale vraag hierbij is:
“Hoe kan een marktanalyse van Nederland kansen identificeren voor kwaliteitsproducten uit Nepal, en welke strategieën zouden kunnen bijdragen aan een succesvolle introductie en groei van deze producten op de Nederlandse markt?”
Binnen de opdracht is gewerkt aan een uitgebreid onderzoek naar de Nederlandse markt in twee segmenten (20–35 en 45+). Er is gekeken naar psychologische en demografische kenmerken, koopmotieven, digitale voorkeuren, consumentengedrag, associaties met Nepal en Nepalese producten, en naar concurrentie en marktpotentieel. Ook is een SWOT-analyse uitgevoerd om de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen te identificeren.
De verzamelde inzichten zijn vertaald naar een praktische gids met aanbevelingen voor 6° Network for Women. Hierin staan handvatten voor de introductie en groei van Nepalese kwaliteitsproducten in Nederland en voor het versterken van zowel de stichting als de sociale onderneming. Het uiteindelijke doel is om de organisatie krachtig en effectief te positioneren, zodat zoveel mogelijk vrouwen in Nepal via trainingen en ondernemerschap financieel onafhankelijk worden.