Project bij stichting Anne

adminSocial impact0 Comments

Als student consultants bij SOLVE Utrecht hebben wij stichting ANNE geholpen door een brainstorm te organiseren waarin de volgende vraag centraal moest komen te staan: “Hoe kunnen middelbare scholieren (meer) betrokken worden bij de Sustainable Development Goals (SDG’s)?” De grote zoektocht die wij als team ANNE hebben doorlopen was vooral de zoektocht naar wat we tijdens de brainstorm precies wilden bespreken en waarover we wilden nadenken, naar wat voor resultaten we op zoek waren en wie hierbij aanwezig zouden moeten zijn.

ANNE staat voor Alle Nederlanders Nieuwe Energie en bedoelt daarmee energie om je (als individu, groep of maatschappij) in te zetten voor SDG gerelateerde plannen. Dit is anders geweest, aangezien ANNE voorheen stond voor Alle Nederlanders Neutrale Energie en daardoor nog steeds zeer gespecialiseerd is in neutrale energie en daarin ook een groot netwerk heeft. Toch en misschien wel juist daarom hebben wij als team ANNE ervoor gekozen om niet alleen de SDG’s die met neutrale energie te maken hebben te behandelen, maar de SDG’s als concept te behandelen tijdens de brainstorm: hoe kunnen we het concept SDG’s naar de middelbare scholieren brengen?

Wij vonden het belangrijk om echt vanuit de jongeren te denken en hebben daarom de vraag van ANNE omgedraaid: “Hoe willen middelbare scholieren betrokken worden bij de SDG’s?” Wat hebben jongeren nodig en wat interesseert en motiveert hen? Dé manier om antwoord op deze vragen te krijgen is natuurlijk om het aan de jongeren zelf te vragen. Op de brainstorm was daarom een jongerenjury aanwezig die uiteindelijk ook een uitstekend adviespanel bleek te zijn.

Naast jongeren wilden we ook zoveel mogelijk verschillende partijen betrekken bij de brainstorm. Via ANNE’s netwerk en onze eigen zoektocht hebben wij vele verschillende, maar eensgezinden partijen ontmoet die geïnteresseerd waren in ons project. Dit heeft er toe geleid dat we op woensdag 11 maart 2020 met verschillende sociale ondernemers, gemeente Utrecht, docenten en scholieren de brainstorm op basis van Design Thinking zijn ingestapt. Na de introducties ging het razendsnel: van een stille brainstorm ieder voor zich naar de elevator pitches waar concrete plannen bij de jongerenjury werden voorgelegd. De jongeren werden tussendoor bestookt met vragen over hun leefwereld en kijk op verschillende zaken.

Na een middag boordevol prikkels, energie en samenwerkingen kwamen er een aantal leuke ideeën tevoorschijn zoals het organiseren van een kledingruil, een SDG festival, een modeshow, een influencer traject en een SDG hour. Uiteindelijk is het plan om nu door te zetten met het SDG hour: een uur dat middelbare scholieren kunnen besteden aan hun eigen SDG-gerelateerde activiteiten, die zij kunnen kiezen met behulp van een SDG menukaart. Dit is een allesomvattend plan omdat de SDG menukaart de andere ideeën kan aankaarten als activiteiten. Door middel van een LinkedIn groep houden de partijen contact en elkaar op de hoogte van initiatieven en ideeën voor samenwerkingen. Zeker in deze complexe tijd is een online groep enorm handig om contact te houden en door te zetten!

Zelf zijn wij enorm trots op hoe de brainstorm is verlopen. Tot het laatste moment is er hard gewerkt, omdat het nooit perfect is en er steeds weer nieuwe partijen gevonden werden die interessant konden zijn voor de brainstorm. Uit het contact dat wij vooraf met alle betrokken partijen hebben gehad, hebben wij namelijk ontzettend veel inzichten verkregen en enthousiaste reacties mogen ontvangen.

Geleerd hebben wij dat je als groep heel duidelijk moet hebben wat je doelstellingen zijn: wat wil je precies bereiken en begrijpt iedereen dit ook hetzelfde? Is de groepsvisie gelijk aan de individuele kijk op het project? Tevens hebben wij geleerd dat bij een project als dit je nooit iedereen tevreden kan stellen: wanneer je een brainstormsessie van 2,5 uur organiseert, moeten er keuzes gemaakt worden.

Nu hopen wij de LinkedIn groep los te kunnen laten en een eigen leven te laten leiden: ben actief en zet je samen in, ook mét de doelgroep!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *