Een bestuursjaar bij SOLVE Rotterdam

adminSOLVE Insights0 Comments

Een bestuursjaar bij SOLVE Rotterdam

Voor collegejaar 2019/2020 zijn wij op zoek naar een nieuw parttime bestuur voor SOLVE Consulting Rotterdam. Benieuwd hoe een bestuursjaar bij SOLVE Consulting Rotterdam er uit ziet? De bestuursleden uit Rotterdam hebben hieronder hun ervaringen beschreven!

Voorzitter Raisa Clements
“Voorzitter zijn bij SOLVE ervaar ik als een van de leukste en meest leerzame uitdagingen in mijn studententijd. Het is een heel gevarieerde functie en eigenlijk ziet geen enkele dag er hetzelfde uit. Het ene moment sta je met de SOLVE-consultants bij een presentatie voor een sociale onderneming in Rotterdam, het volgende moment onderhandel je over een partnercontract bij een consultancy bedrijf op de Zuidas. Je krijgt van alle functies binnen het bestuur iets mee, omdat je vaak bijspringt en verantwoordelijk bent voor het algehele resultaat.

Omdat jij je een jaar lang samen met de project managers (PM), human resource manager (HR) en marketing & finance manager (MF) inzet voor SOLVE, word je een hecht team. Je houdt toezicht op het team, probeert te motiveren en aan te sturen, maar biedt ook iedereen de vrijheid om zichzelf te ontwikkelen en verantwoordelijkheid te nemen. Je bent niet actief bezig met de acquisitie van projecten (PM’s) en recruitment van consultants (HR), maar zorgt wel voor alle externe betrekkingen die daarbuiten vallen. Denk hierbij aan het contact met consultancy-partners zoals Berenschot en Deloitte, professoren van de Raad van Advies, de universiteit en studieverenigingen.

Als voorzitter heb je een duidelijke visie op de organisatie: wat wil je dit jaar met het bestuur bereiken en in welke richting wil je dat SOLVE zich ontwikkelt in de toekomst? Om dit te verwezenlijken zie en grijp je nieuwe kansen om de organisatie vooruit te brengen. Hiervoor moet je creatief zijn en risico’s durven nemen, weliswaar goed doordacht. SOLVE is een relatief jonge organisatie met veel groei en ontwikkelingsmogelijkheden. Je kunt dus ook goed je ondernemerschap laten zien. Belangrijk is om hierin samen te werken met de andere SOLVE-besturen.

Ook moet je goed in de gaten houden dat het bij SOLVE uiteindelijk draait om het maken van social impact. De organisaties die worden geadviseerd zijn stichtingen, verenigingen, sociale ondernemingen en andere non-profit organisaties. Zij zijn het meest gebaat bij betaalbaar en gedegen advies om hun organisatie te verbeteren en de impact die ze maken te vergroten. Een deel van de impact die SOLVE probeert te maken is via de consultants. Voor ze aan de slag gaan als young professional, doen ze bij SOLVE ervaring op met consultancy werk, komen ze in contact met consultancy bedrijven en wordt hun maatschappelijk bewustzijn versterkt. Dat is het waardevolle aan SOLVE; je ontwikkelt jezelf op het professionele vlak, maar levert tegelijkertijd een positieve bijdrage aan de maatschappij.”

Human Resource Manager Vivianne Stuyvenberg
“Mijn naam is Vivianne Stuyvenberg en ik ben de Human Resource Manager van SOLVE Rotterdam. In September 2018 ben ik begonnen als bestuurslid bij SOLVE. Daarvoor ben ik een jaar student-consultant geweest. Naast het afronden van mijn Master Healthcare Management ben ik dit jaar begonnen aan mijn tweede master, International Management. Een druk jaar dus, maar ook heel leuk en leerzaam!

Als HR-manager begint je jaar meteen met een van je belangrijkste taken: de recruitment van nieuwe student consultants. Jij gaat samen met de Marketing & Finance manager bedenken wat de beste manieren zijn om studenten aan te trekken voor SOLVE. Nadat de sollicitaties binnenstromen, is het jouw taak om geschikte kandidaten uit te nodigen en te selecteren tijdens een sollicitatiegesprek.

Daarna is het natuurlijk tijd dat de consultants elkaar leren kennen. Als HR-manager ben je verantwoordelijk voor het creëren van een hechte community. Daarom is een van je taken om leuke community meetings (bowlen, borrelen, etc.) te organiseren. Daarnaast houd je je gedurende het jaar als HR-manager voornamelijk bezig met het matchen van de juiste consultants bij de projecten, het schrijven van een maandelijkse nieuwsbrief en ook zorg jij voor de interne informatieflow. Ook ben jij verantwoordelijk voor de recruitment van nieuwe consultants in februari en voor de recruitment van het nieuwe bestuur in april.

Als HR-manager heb jij de mogelijkheid om de consultants echt te leren kennen. Tijdens persoonlijke ontwikkelingsgesprekken met de consultants ga je samen kijken wat ze uit hun jaar bij SOLVE willen halen en hoe je dat kunt bereiken. Daarnaast ben jij hun eerste aanspreekpunt binnen het bestuur.”

Project Manager Gido van der Heiden
“Mijn naam is Gido van der Heiden en ik vervul, samen met Judith Jansen, de rol van Project Manager (PM) in het 12e bestuur van SOLVE Consulting Rotterdam. In 2017 ben ik als student-consultant bij SOLVE aan de slag gegaan om ervaring op te doen in consultancy en tegelijkertijd iets voor de maatschappij terug te doen. Over een periode van anderhalf jaar heb ik bij mogen dragen aan drie projecten, waaronder een project dat ik als teamleider mocht leiden.

Na het deelnemen aan drie projecten als student-consultant en mijn bachelor Economie & Bedrijfseconomie te hebben afgerond, was ik opzoek naar een nieuwe uitdaging om mijn kennis te verbreden. SOLVE bood hiervoor een functie die bij mijn interesses paste. Zo wilde ik graag een veelzijdige functie met veel klantencontact om zo bij diverse organisaties binnen te kijken en hun impact via SOLVE te vergroten. Verder trok het begeleiden en trainen van consultants mij erg aan. Je krijgt als bestuurder namelijk de kans om je eigen stempel te drukken op SOLVE, wat veel mogelijkheden biedt!

Als Project Manager (PM) vorm je namelijk, samen met je partner, de ruggengraat van SOLVE. Zo trekt de PM nieuwe klanten aan en zorgt voor nieuwe uitdagende projecten voor de student-consultants. Vervolgens begeleid je deze teams gedurende het gehele project en voorzie je hen van ondersteuning en coaching. Je bent verantwoordelijk voor het eindresultaat en gaat tot het uiterste om het beste resultaat voor de klant te behalen.

Naast dat het een volgende stap in je professionele carrière is, leer je in je bestuursjaar enorm veel. Het geeft je de mogelijkheid om jezelf op een breed niveau te ontwikkelen en je leert om intensief samen te werken met vier andere studenten, waar je een sterke band mee opbouwt!”

Project Manager Judith Jansen
“Mijn naam is Judith Jansen en samen met Gido heb ik afgelopen jaar de rol van projectmanager vervuld. Ik heb in 2018 mijn bachelor Bedrijfskunde afgerond en besloot een tussenjaar te nemen. In dit tussenjaar wilde ik zoveel mogelijk (werk)ervaring opdoen om vervolgens een goede keuze te kunnen maken voor mijn master. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in social impact en project management, wat perfect aansloot bij een functie als projectmanager binnen het bestuur van SOLVE Consulting.

Samen met Gido begon ik in juli met de acquisitie: het benaderen van potentiële klanten. In het begin even spannend, maar achteraf heel leuk en leerzaam! Omdat deze organisaties hetzelfde doel hebben als SOLVE – social impact vergroten – zijn zij vaak enthousiast over wat SOLVE doet, waar ik veel energie uit haalde. Het is erg leuk om samen met deze mensen in gesprek te gaan en te zoeken naar een vraagstuk wat voor zowel hen als voor de consultants van SOLVE, interessant is. Op deze manier kan jij jouw eigen stempel drukken op SOLVE.

Daarnaast vervul je als projectmanager een begeleidende rol wanneer de consultants aan de slag gaan met jouw project. Je bent de schakel tussen het team van consultants en de klant. Ook ben jij eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van het project en je doet er dan ook alles aan om het beste resultaat voor de klant te behalen.

Niet alleen is een bestuursjaar bij SOLVE heel leerzaam, het is ook een volgende stap in jouw carrière. Samen met vier anderen ben jij een jaar lang verantwoordelijk voor een non-profit organisatie. Je werkt intensief samen, waardoor je een goede band opbouwt met elkaar. Niet alleen heel leerzaam dus, maar ook gezellig!”

Marketing & Finance Manager Laura Koorevaar
“Mijn naam is Laura Koorevaar en ik ben de Marketing en Finance Manager in het bestuur van SOLVE Consulting Rotterdam 2018/2019. In de zomer van 2018 heb ik mijn Bachelor Bedrijfskunde afgerond en heb ik gekozen om aansluitend de master Accounting & Financial Management te doen. Na een aantal jaren vooral theorie te hebben geleerd, wilde ik ook graag mijn kennis in de praktijk gaan toepassen. Dankzij SOLVE kan ik dat nu waarmaken. Mijn financiële master en mijn marketing stage tijdens mijn derde jaar bachelor sluiten dan ook perfect aan op deze functie binnen SOLVE.

Eén van de belangrijkste taken als finance manager is het waarborgen van een goede financiële gezondheid van de organisatie. Dit begint met het maken van budgetten voor verschillende scenario’s aan het begin van het jaar en gedurende het jaar is het belangrijk om het budget bij te stellen aan de hand van de realiteit. Daarnaast is de finance manager ook verantwoordelijk voor de boekhouding en administratie zoals het versturen en het betalen van facturen, de belastingaangiftes en het verwerken van declaraties.

De marketingmanager is verantwoordelijk voor het vergroten van de naamsbekendheid van SOLVE, onder zowel de bedrijven als de studenten. Wat deze functie zo leuk en uitdagend maakt, is het feit dat de manier waarop je de naamsbekendheid wilt vergroten, geheel zelf mag invullen. Naast het bedenken van een goede marketingstrategie en leuke marketingacties ben je ook verantwoordelijk voor het beheren van de social-media-accounts.

Deze dubbelfunctie binnen het bestuur van SOLVE zorgt voor veel variatie en vergt de nodige verantwoordelijkheid. Daarnaast is het draaiende houden van een consultancyorganisatie met vier medestudenten een unieke ervaring en erg leerzaam.”

Zie jij het zitten om je carrière een boost te geven en word jij één van onze opvolgers, of wil je meer te weten komen over een bestuursjaar bij SOLVE Consulting Rotterdam? Benader ons gerust!

Voorzitter: Raisa Clements, +31681925185, voorzitter.rotterdam@solve-consulting.nl

HR Manager: Vivianne Stuyvenberg, +31683265963, hr.rotterdam@solve-consulting.nl  

PM: Gido van der Heiden, +31630661489, pm.heiden@solve-consulting.nl  of Judith Jansen, +31620629033, pm.jansen@solve-consulting.nl

MF Manager: Laura Koorevaar, +31638016522, finance.rotterdam@solve-consulting.nl

Het zou ook leuk zijn om je te zien op een van onze interesseborrels in de Smitse op 11 of 16 april van 16:00 – 18:00.

Hopelijk tot dan!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *