Adviestalent, Angelique Bakker-Pieper & Möbius trainingen

adminSOLVE Insights0 Comments

SOLVE trainingen: Adviestalent, RvA-lid Angelique Bakker-Pieper & Möbius

Adviestalent
door Elena Monte (consultant Utrecht)

Op vrijdag 19 januari 2018 was SOLVE te gast voor een training bij Adviestalent. Twee consultants van Adviestalent hebben ons een training gegeven op het gebied van communicatiestijlen. Het doel van de training was om bewust te worden van het feit dat niet iedereen op dezelfde manier communiceert. Om na te gaan wat voor soort communicatiestijl je hebt, hebben we een korte test gedaan. Ieder van ons kreeg twee keer twee rijen met tegenovergestelde kenmerken/ begrippen. Het begrip dat het meest bij onze manier van communiceren past, moesten we aankruisen. Door middel van een optelsom, zouden we vervolgens binnen één van de vier communicatiestijlen uitkomen. Op het eerste blad stond passief tegenover actief communiceren (afwachten vs. initiatief nemen), op het tweede blad formeel (enkel gericht de taak zelf) tegenover informeel (gericht op de relatie met degene voor wie je de taak uitvoert).

Na een korte pauze werd de zaal opgedeeld in vier verschillende groepen. Wat meteen opviel is dat de aanwezige delegatie van SOLVE consultants oververtegenwoordigd was in het promoters vak: actief en relatiegericht. Het was dan ook erg gezellig in dit vak. De consultants van Adviestalent gaven een aantal voorbeelden waarin de verschillende groepen van elkaar verschillen. Waar men zichzelf herkende werd een hoop gelachen, terwijl andere groepen met vreemde ogen keken naar hun collega’s en zich soms hardop afvroegen of men dat nou écht (niet) fijn vond. Zo gruwelde een aantal collega’s van het idee om onvoorbereid aan een vergadering te beginnen en snapten anderen niet waarom sommigen het belangrijk vinden om iemand aan het einde van een mail een fijne dag te wensen. Tegelijkertijd zorgden de stereotypes ook voor weerstand, want niet iedereen liet zich in een hokje plaatsen. Dit zorgde voor een levendige discussie, waarbij er regelmatig meer dan één spreker aan het woord was.

Na de borrel zeiden we elkaar gedag en scheidden onze wegen. In één middag hebben we elkaar, Adviestalent en onszelf beter leren kennen. En dat ging gepaard met een hoop gezelligheid.


RvA-lid: Angelique Bakker-Pieper
door Tommy Kraak (bestuurder SOLVE Amsterdam)

Op woensdag 24 januari 2018 hebben ongeveer 15 consultants uit de drie SOLVE steden een training gevolgd over de psychologie bij sollicitaties. De training werd verzorgd door Raad van Advies lid Angelique Bakker-Pieper. Ze is zelf ooit begonnen met een studie rechten, heeft in de bankensector gewerkt, is consultant geweest en geeft nu les aan de Universiteit van Amsterdam. Kortom, een interessante loopbaan.

De training was opgedeeld in de verschillende fasen die een sollicitatieprocedure kent, van het zoeken naar een vacature tot het resultaat. Alhoewel alle aanwezige consultants wel eens gesolliciteerd hadden, zaten er toch een paar eye-openers in de training. Zo gaat solliciteren niet alleen om aangenomen worden, maar ook om het vinden van een baan die bij je past. Een baan die bij je past biedt intrinsieke motivatie en dit heeft direct een positieve invloed op het sollicitatiegesprek. De belangrijkste les was misschien wel dat je authentiek moet zijn, bij jezelf moet blijven. Zowel voor het cv als de motivatiebrief geldt, dat er maar één beste manier is om het te doen, en dat is dat je het op je eigen manier doet. Authenticiteit helpt je in het sollicitatiegesprek ook om erachter te komen of er echt wel een fit is tussen jou en de functie.

Door de betrokkenheid van de consultants en de vele vragen die werden gesteld, vloog de tijd voorbij en was de training voor we het wisten afgelopen. Ik denk dat ik voor alle consultants spreek als ik zeg dat het een zeer interessante training was, vol kennis die we allemaal op korte termijn kunnen gaan toepassen.


Möbius
door Tamar Meibergen (consultant Utrecht)

Op vrijdag 9 maart 2018 kregen ongeveer 25 SOLVE consultants uit Rotterdam, Amsterdam en Utrecht de mogelijkheid om een leuke en zeer leerzame training te volgen bij Möbius in Utrecht. Möbius voert projecten uit in voornamelijk de overheidssector, industriële sector en de gezondheidszorg. Tijdens het introductiepraatje van deze training werd duidelijk dat een op maat gemaakte strategie, verantwoordelijkheden en zelfsturing, zonder formele hiërarchie binnen organisaties, hoog in het vaandel staat bij Möbius.

Een niet verrassende uitkomst van deze introductie was dat wij ons die middag gingen focussen op deze onderwerpen. Het thema van deze training was namelijk ‘lean’. Met het lean denken wordt gestreefd naar het elimineren van verspillingen, wordt de klant centraal gesteld en creëer je op die manier een maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen minimale inspanning. Daarnaast wordt de medewerkersbetrokkenheid van werknemers aanzienlijk verhoogd, doordat verbeterpunten die medewerkers signaleren op korte termijn worden geïmplementeerd in het productieproces. Een goed voorbeeld hiervan is het productieproces van Toyota dat de fundamenten heeft gelegd voor lean.

Na een enthousiaste introductie en uitleg mochten we zelf aan de slag met lean. We werden opgedeeld in drie teams en moesten een productieproces efficiënter maken. In elk team vervulde onze consultants verschillende rollen, zoals een klant, controleur, producent en observeerder. Er zijn 3 rondes gespeeld waarin een bestelling zo efficiënt, snel en netjes mogelijk bij de klant aan moest komen. Aangezien iedereen in dit spel een andere opdracht op het blaadje had staan en niemand van elkaar wist welke rol hij of zij moest vervullen en welke taak daarbij hoorde, was de eerste ronde een grote chaos. Na elke ronde werd er besproken wat er niet goed ging in het proces en wat er verbeterd moest worden. Er zijn aanpassingen in de rolverdeling en volgordes gedaan, maar ook in het materiaal om het productieproces zo optimaal mogelijk te maken. Het was erg leuk en interessant om te zien hoe snel er verbeteringen werden doorgevoerd in dit proces.

Opvallend uit deze opdracht was dat goede communicatie cruciaal is om niet alleen het productieproces efficiënt te maken, maar ook om op de hoogte te zijn van ieder zijn taken, denkwijzen en verantwoordelijkheden. Dit is iets wat we kunnen meenemen in onze opdrachten bij SOLVE om deze nog doelgerichter en efficiënter uit te voeren!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *