Gupta Strategists, Frisse Blikken & Berenschot trainingen

adminSOLVE Insights0 Comments

SOLVE trainingen: Gupta Strategists, Frisse Blikken & Berenschot

Gupta Strategists
door Jazz Rampen (bestuurder SOLVE Amsterdam)

Op vrijdag 17 november 2017 hebben 20 SOLVE consultants uit de drie steden een training gevolgd bij Gupta Strategists in Huize Frankendael in Amsterdam. Gupta richt zich als strategisch adviesbureau op alle partijen in de gezondheidszorg, hierbij ondersteunen ze bij strategische vraagstukken en het structureel verbeteren van prestaties. Het thema van de training was het werken volgens het Piramide Principe zoals beschreven door Barbara Minto. Gedurende de training hebben de consultants geleerd hoe een presentatie, pitch of verslag gestructureerd moet worden volgens dit principe om zo effectief mogelijk de boodschap over te brengen. De methode staat haaks op de academische wijze van structureren, en het was daarom ook nodig om het vaste denkpatroon te doorbreken.

“Als het brandalarm na 1 minuut af gaat, moeten de luisteraars al weten wat je conclusie is.”

Een training wordt echter pas echt nuttig als de vergaarde kennis in de praktijk kan worden gebracht. De consultants gingen daarom in groepen aan de slag om de toekomst van een ziekenhuis te bepalen. Alle groepjes vertegenwoordigden andere belangengroepen en daarmee had iedereen een andere invalshoek, maar de methode van werken en pitchen was hetzelfde; volgens het piramide principe. Op de afsluitende borrel waren veel consultants van Gupta aanwezig. Iedereen heeft met de consultants van Gupta kunnen praten en de SOLVE-consultants hebben een goede indruk kunnen krijgen van de mensen in het bedrijf. Als vervolg op de training hebben twee SOLVE consultants eind november ook deelgenomen aan de Business Course van Gupta.

————————————————————————————————————————————————————————

Frisse Blikken
door Yaël Berkemeijer (bestuurder SOLVE Rotterdam)

Op 27 november 2017 kregen wij als bestuursleden van SOLVE Consulting een training van Frisse Blikken, een bedrijf dat grote organisaties prikkelt door jong ondernemerschap in te zetten. Frisse Blikken werkt voor organisaties die staan te springen om een frisse blik te krijgen van ondernemend talent. De training die werd gegeven, was een combinatie van theorie en praktijk wat een erg leerzame mix bleek. De twee belangrijkste onderwerpen tijdens de training waren ‘samenwerking’ en ‘communicatie’. Voorafgaand aan de training werd ons gevraagd om na te denken over de leerdoelen die we hadden wat betreft samenwerking en communicatie. Alleen het nadenken op zich bleek al een leermoment te zijn doordat je je bewust werd van je persoonlijke ontwikkelpunten.

Na het bespreken van theorie begon de training en werden de bestuurders opgedeeld in drie teams. Naast deze teams was er nog één iemand die geen direct onderdeel was een team, maar alle informatie uiteindelijk bij elkaar moest brengen om de de kluis te kraken. Alle drie de teams werden ‘opgesloten’ in een kamer waarbij er een raadsel bestaande uit meerdere onderdelen moest worden opgelost. Ondanks dat je goed moest communiceren binnen je team om dit raadsel op te lossen, was dat niet de enige communicatie die zou leiden tot de oplossing. Om de kluis te kraken, moesten we samenwerken met de andere teams. Vandaar dat er een X aantal momenten waren waarop één persoon per team de kamer mocht verlaten om te overleggen met de andere teams. De uiteindelijke oplossing moest daarnaast ook weer gecommuniceerd worden aan de persoon die eindverantwoordelijk was voor het kraken van de kluis. Het ging dus niet alleen om de communicatie binnen de teams, maar ook op een hoger level tussen de drie teams en vervolgens nog naar een specifiek persoon. Iets wat de opdracht nog wat lastiger maakte, was de tijdsdruk. We moesten binnen een bepaalde tijd de kluis kraken, wat ervoor zorgde dat er efficiënt moest worden gecommuniceerd zodat er niet te veel tijd verloren ging. Dit alles bij elkaar maakte het erg leerzaam en liet zien dat, om goed te kunnen samenwerken, goede communicatie essentieel is om een hoger doel te behalen.

————————————————————————————————————————————————————————

Berenschot
door Elmer Schra (consultant Utrecht)

Met ongeveer 20 andere consultants van SOLVE heb ik op maandag 4 december 2017 de training van Berenschot over klantgesprekken mogen volgen. Na een enthousiaste introductie van Leonie Mutsaers en Wouter Hansen legden zij ons een interactieve casus voor. In opgedeelde groepen van vier à vijf personen dienden wij op basis van twee gesprekken een advies te geven aan het bestuur van een fictief bedrijf, genaamd Groenekoek. Wat voor mij activerend werkte, was het feit dat er drie andere consultants van Berenschot als figuranten in de casus deelnamen en heel realistisch en overtuigend waren in hun rol. Leonie en Wouter begeleidden daarbij de discussie achteraf en gaven ons feedback.

Vanuit het oogpunt van een student heb ik geleerd dat er naast een wetenschappelijke houding tijdens een klantgesprek, er ook een bedrijfsmatige houding bestaat. In deze laatste houding dien je als consultant ook rekening te houden met wat jouw bedrijf kan bieden aan (in dit geval) klanten zoals Groenekoek. Zorg er altijd voor dat je als consultant nagaat wat je klanten van jou verwachten en wat jij hen te bieden hebt. Zo worden misverstanden voorkomen. Naast dit inzicht kregen wij concrete ‘do’s en dont’s’ gepresenteerd voor bij het voeren van de klantgesprekken. Als afsluiting van de training borrelden wij met verschillende consultants van Berenschot. De zeer gepassioneerde consultants vertelden uitbundig over hun belevingen bij Berenschot en hebben al mijn brandende vragen beantwoord. Ik vond dit één van de meest waardevolle en enthousiasmerende trainingen die ik tot nu toe heb gehad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *