Jan van Betten – oprichter van Nudge

adminSocial impact0 Comments

Geschreven door: Marloes Schreuder Goedheijt

Jan van Betten, oprichter van Nudge, over zijn bedrijf en de toekomst van onze economie.

Voor dit artikel sprak SOLVE met de oprichter van Nudge over initiatieven die bijdragen aan wereldwijde impact. Nudge is een organisatie die duurzame gedragsverandering stimuleert. Dit wordt gedaan met behulp van een netwerk van zo’n 60.000 individuen en 300 bedrijven waar intensief mee wordt samengewerkt. Dit netwerk wordt ingezet om impact te realiseren via drie routes. Ten eerste door campagnes te ontwikkelen in opdracht van bedrijven, waarbij input vanuit hun netwerk als leidraad dient. Ten tweede verkopen ze hun technologie en communicatietechnieken aan lokale communities om deze in staat te stellen van onderaf blijvende veranderingen te kunnen realiseren. Tot slot organiseren ze de Nudge Global Impact Challenge, een jaarlijks terugkerend programma. Jan van Betten vertelt hoe Nudge ontstaan is: “Nudge is ontstaan vanuit een ideaal. Een idee van mij dat echte verandering in de samenleving eigenlijk van onderaf moet komen. Breng zoveel mogelijk mensen vanuit hun individu-zijn bij elkaar om te zorgen dat ze met elkaar iets anders gaan doen.”

Met een van hun projecten probeert Nudge jonge mensen te stimuleren om mee te denken in het bouwen van de nieuwe economie. De Nudge Global Impact Challenge is een acht maanden durend programma waarbij ‘jonge leiders’ van over de hele wereld sociale uitdagingen binnen hun organisatie aangaan. Deze jonge leiders schrijven een ‘A4-plan’ waarna een concreet plan van aanpak wordt gepresenteerd over hoe ze dit probleem willen gaan aanpakken. Alle deelnemers komen vervolgens naar Nederland voor een driedaags programma waarin zij worden klaargestoomd om hun sociale uitdaging aan te gaan. De deelnemers worden onder andere geïnspireerd door grote denkers in maatschappelijke vraagstukken, leren hoe ze een ondersteunend netwerk kunnen bouwen en krijgen coaching sessies ten behoeve van hun persoonlijke ontwikkeling. Uit deze drie dagen komen drie winnaars die vervolgens met Nudge op een inspirerende expeditie gaan en daarnaast worden gecoacht in het verwezenlijken van hun A4-plan. Afgelopen jaar werd in Kenia in samenwerking met de lokale bevolking (Masaai) een 100 kilometer lange woestijntocht gelopen om tot duurzame, duurzame, plaatselijke en betaalbare oplossingen te komen voor het watergebrek waar veel lokale stammen mee kampen. Op de vraag wanneer dit project af zal zijn, antwoordt Jan: “Hier zit in dit geval geen deadline op, want het specifieke van de Masaai is: zij kennen geen tijd. Zij hebben geen infrastructuur en ze hebben een economie zonder geld. Eigenlijk is de enige valuta die zij kennen geiten. Dus dat is opzich al een heel bijzonder fenomeen, want we kunnen hier wel dollars naartoe brengen maar dat heeft totaal geen zin.” Hieruit wordt duidelijk hoe belangrijk en noodzakelijk inlevingsvermogen en creativiteit zijn bij het vinden van echt duurzame oplossingen. Een plan dat op tafel ligt is om laagdrempelige dammen aan te leggen die regenwater opvangen en kunnen voorkomen dat het hoognodige water direct wegsijpelt in de droge grond.

Volgens de visie van Jan van Betten zijn we in een nieuw tijdperk terecht gekomen. De oude tijd van industriële revolutie is voorbij. Onze grondstoffen zijn op, de lucht is vervuild en klimaatverandering zal voor grote gevolgen zorgen. Dit alles vraagt om evenredig grote veranderingen. Vaste banen in een bedrijf zullen verdwijnen en het grootste gedeelte van de mensen zal op basis van hun skills op projectbasis aan tijdelijke opdrachten werken. Ook verwacht hij dat alle auto’s die we nu hebben op den duur verdwijnen en worden vervangen door zelfrijdende auto’s die als een nieuwe vorm van openbaar vervoer zullen dienen. Deze auto’s zullen niet meer van jou of van mij zijn, maar worden een collectief bezit die via een app door iedereen opgeroepen kunnen worden. De zelfrijdende auto’s zullen altijd gevuld zijn met meerdere mensen tegelijk en zullen nooit meer voor 90% van de tijd stilstaan, zoals bij de auto’s van nu vaak het geval is. Deze veranderingen zullen ervoor zorgen dat er geen files meer zijn, dat brede snelwegen niet meer nodig zijn, dat navigatiesystemen overbodig raken omdat de auto’s zelf de weg weten en dat verkeersborden en stoplichten irrelevant worden aangezien de auto’s dit allemaal zelf zullen regelen. Kortom, volgens Jan gaat de hele infrastructuur totaal over zijn kop.

Dat deze veranderingen (en nog veel meer) allemaal binnen 20 jaar zullen plaatsvinden lijkt snel, maar Jan wijst er terecht op dat het maar twaalf jaar duurde voordat alle paarden en wagens verdwenen waren na het uitvinden van de auto. Toen elk huis nog kolen stookte en er werd ontdekt dat je ook op gas kunt stoken, duurde het maar acht jaar voordat het gehele gasleidingnet in Nederland was aangelegd. Het wordt duidelijk dat wanneer grote verandering gewenst of nodig is, de mens dit bijster snel kan bewerkstelligen.

Voor de toekomst van Nudge hebben Jan en zijn collega’s een duidelijke visie: over 20 jaar projecten en klanten over de hele wereld hebben om zo wereldwijde impact te bewerkstelligen. Iets wat Jan aan iedereen wil meegeven is: “Eigenlijk, de beste tip die ik kan geven is: kijk uit je doppen. Kijk om je heen en zie wat er aan de hand is en wat er gebeurt.” Als we ons daar met open ogen in verdiepen zullen we volgens hem zien dat er al ontzettend veel aan het veranderen is en dat dat eigenlijk ook heel hoopgevend en leuk is!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *